23 mei tot 29 mei - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Henrieke Urk - WaarBenJij.nu 23 mei tot 29 mei - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Henrieke Urk - WaarBenJij.nu

23 mei tot 29 mei

Blijf op de hoogte en volg Henrieke

23 Mei 2016 | Zweden, Jönköping

Maandag
Je weet dat je week goed begint als je je bed uitgebeld word, met de vraag waar je bent.
De communicatie met mijn klasgenoten loopt wat stoef, aangezien ze weigeren Engels te praten. Mijn Zweeds is goed genoeg om een normaal gesprek te volgen, maar zodra ze door elkaar gaan schreeuwen en in discussie gaan, haak ik af.
Maar alsnog ben ik mijn bed uitgesprongen, heb ik mijn ontbijt gegeten en heb de eerst volgende bus gepakt.
Op school heb ik mijn hele ochtend gespendeerd door het uitvogelen van een equality plan, omdat niemand precies wist waar we mee bezig waren.
Uiteindelijk zijn we er uitgekomen en om 1 uur hebben we gezellig samen gegeten. Na het eten mocht ieder weer zijn eigen kant op, dus dat hebben we dan ook gedaan.

In de middag heb ik gewassen en er voor gezorgd dat mijn hele kamer weer op orde was. Met een nette kamer en alles op orde, had ik juiste omgeving om rustig te gaan leren.

Dinsdag
Ook op de dinsdag was het officieel de bedoeling dat ik naar school zou komen. Het project was groot genoeg om er drie ochtenden aan te weken, dus we hebben het gespreid.
Maar op 24 mei had ik mijn Zweedse examen. Ik deed dit examen voor de tweede keer, omdat ik hem de eerste keer niet gehaald heb.. Gelukkig was ik niet alleen en zat ik samen met de andere Nederlander weer in de examen zaal. Ik was zeer goed voorbereid en kon bijna alles zo invullen. Ik durf nog niet met 100% zekerheid te zeggen dat ik hem gehaald heb, maar ik heb goede hoop. Ik wacht nog op het resultaat.

Na de toets ben ik samen met de andere Nederlander rustig naar de bus gelopen en hebben we gezellig een ijsje gehaald. We hebben de weken voorafgegaan heel veel geleerd en het voelde als een overwinning om het allemaal op papier gezet te hebben.

Precies nadat we ons ijsje ophadden sloeg het weer spontaan om. Het was prachtig weer en iedereen zat gezellig buiten. Van het ene op het andere moment begon het zeer grote druppels te regenen. Al rennende naar de bus hebben we besloten om nog even snel naar de Ikea te gaan (de andere Nederlander wou graag een bed opmeten). Na de Ikea hebben we nog even boodschappen gedaan en gezellig samen gegeten.

Woensdag
Op woensdag had ik in de ochtend les met al mijn favoriete klasgenoten. De les ging over identiteit en sexualiteit. Iedereen was dus lekker oncomfortabel, maar het was echt een hele interessante en leuke les.
Na mijn les was mijn gevraagd om mee te werken aan een radio uitzending. Op onze school hebben ze ook een vak, waarbij studenten radio programma's leren maken. In dit geval had de andere Nederlander mij uitgenodigd om een interview te doem over Nederlandse stereotypes. Natuurlijk kwamen de bekende voorbeelden voorbij: drugs, kaas, melk, lang zijn, gierig zijn en klompen.
Het was erg gezellig en erg leuk om zo op de radio te zijn.
Na school hebben we weer gezellig samen gegeten en er een gezellige avond van gemaakt.

Donderdag
Donderdag was niet de meest bijzondere dag: het overgrote deel van mijn dag heb ik gespendeerd door dingen uit te zoeken en te regelen voor Denemarken en door mijn broek te pimpen. Mijn overal is mijn favoriete souvenir van dit half jaar, dus ik maak hem zo mooi mogelijk. Mijn favoriete mensen hebben er op geschreven en mijn activiteiten staan er ook op. Hij ziet er fantastisch uit.

Vrijdag
In de ochtend had de andere Nederlander een afspraak voor nog een tatoeage, dus dat moest nog even voordat we naar Denemarken gingen. De tatoeage stond er al snel op (en nee ik heb nog steeds geen tatoeages) en we konden door naar het trein station.
Op het trein station stond Julia ons al op te wachten en Audrey kwam er al vrij snel achteraan. We hebben onze trein tickets gekocht en zijn gezellig even een kopje koffie gaan drinken.
Om 1 uur zaten we gezellig in de bus en waren we onderweg naar Denemarken! We moesten 1 keer overstappen naar een trein, maar de reis was heerlijk rustig.
We hebben ongeveer 5 uur gereisd en die tijd goed gespendeerd door serie te kijken en naar schattige katten te kijken.

We kwamen er aan en het deed me gelijk denken aan Amsterdam. (Het feit dat er heel veel Nederlander liepen, hielp ook bij dit idee.)
We hebben de dag gespendeerd door rond te lopen, heel veel foto's te maken en gezellig te eten. Onze Koreaanse reisgenoot kwam iets later, maar voegde zich al snel toe.
In de avond kwamen we op het meest rare idee om naar het hotel te lopen (het hotel lag 6 km verderop). Het was extreem vermoeiend, maar ook super gezellig.
Zodra we in het hotel aankwamen, zijn we ook direct gaan slapen, zo moe waren we..

Zaterdag
We gesloten vroeg op te staan om zo veel mogelijk van de stad te genieten. We hebben eerst heerlijk ontbeten en zijn daarna direct die kant opgegaan. Deze keer namen we wel de metro en zijn de stad in gegaan. Hier hebben we weer rondgelopen, foto's gemaakt en wat gewinkeld. Het was al snel tijd om de trein terug te namen en hier ging alles mis.
We misten de trein, de volgende trein ging niet, de kaartjes machines functioneerde niet en de trein die we hadden had 5 keer overstappen..
Uiteindelijk zijn we weer in Zweden aangekomen (na zeer strenge controle).
Het was kort, maar het was het zeker waard!

Zondag
Op zondag had ik de eer om in de kerk uit de bijbel te lezen. Er was mij gevraagd om het in het Zweeds en op zijn Nederlands te lezen. Het ging er goed en de gemeente heeft er van genoten.
Na de kerk heb ik gezellig geskyped met het thuisfront en in de avond heb ik film gekeken met de dames van Ekhagen.

Bij deze de meest lange editie van het Zweden verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Henrieke

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 6716

Voorgaande reizen:

12 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

15 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Minor in Zweden

Landen bezocht: